مجله ی برترین های داخلی

مجله ی برترین های داخلی

قیومیت فرزند به چه معناست؟

یکی از نیازهایی که فرزندان صغیر یا دیوانه دارند، قیم است که چه کسی می‌تواند قیومیت فرزند درستی باشد. از این رو بسیاری از فرزندان به علت کم کاری مادران برای خانواده، عنوان بچه طلاق را می‌گیرند. همچنین پدران در دادگاه به دنبال شرح مراحل طلاق از طرف مرد هستند که توسط وکلاء به وی گزارش داده شود.

چه کسانی را قیومیت می‌شمارند؟

اگر بخواهیم قیومیت فرزند را شرح دهیم بهتر است معنی کلمات را توصیف نماییم تا درک بهتری از این موضوع داشته باشیم، در لغت معنی قیم به معنای تکیه گاه و سرپرست می‌باشد و کسی را قیم می‌شمارند که سرپرست فرزند خردسال یا کوچک، دیوانه، غیر رشیده را بر عهده می‌گیرد و همچنین فرزند پدر یا جد پدری نداشته باشد. 

علاوه بر این اگر به شخص ارث یا اموالی رسیده باشد که توانایی مدیریت آن را نداشته باشد، دادستان، می‌تواند از جانب وی شخصی را انتخاب نماید تا قیم اموال و شخص شود تا مانع کلاهبرداری از اموال وی شود. 

چه شرایطی قیم باید داشته باشد؟

فردی که می‌خواهد قیومیت فرزند صغیر را بر عهده بگیرد، حتما می‌بایست مسلمان باشد و فردی که هر دینی جز مسلمانی را انتخاب نموده است نمی‌تواند قیم فرد مسلمان باشد.

قیم باید دارای خصوصیات رفتاری نظیر دانا، آگاه، بالغ و بصیر در امور باشد و همچین خوش اخلاق و مورد اطمینان باشد.

چه کسانی شایستگی قیم ندارند؟

کسانی که توسط فرد دیگری قیومیت شده‌اند، نمی‌توانند انتخاب مناسبی برای قیم باشند. همچنین افرادی که مرتکب جرمی شده‌اند و حکم آن از پیش تعیین شده باشد. نظیر تجاوز، کلاهبرداری، ورشکستگی ناشی از ناتوانی در امور مالی، اختلاس، سرقت، خیانت و مواردی از این قبیل را شامل می‌شود.

از دیگر مواردی که افراد نمی‌توانند قیم مناسبی باشند ، عبارت‌اند از:

  • فساد اخلاقی

  • ورشکستگی و عدم پرداخت بدهی

  • زنان بدون اجازه شوهر نمی‌توانند قیومیت فرزند را بر عهده بگیرند.

مراحل طلاق از طرف مرد

همانطور که می‌دانید، مرد هر هنگام که بخواهد می‌تواند از زوجین خود طلاق بگیرد، اما قانونگذاران، قوانین جدیدی را تصویب نموده‌اند که دیگر این مسائل صدق نمی‌کند و برای اینکه خطبه طلاق جاری شود، نیازمند مراحلی است که زوجین ملزوم به طی کردن آن می‌باشد. 

در این هنگام اگر پدر قادر نباشد تا فرزند را نگه دارد و همچنین فرزندان صغیر یا مجنون باشد باید توسط فرد دیگری به عنوان قیومیت فرزند نگهداری شود. 

مراحل طلاق از طرف مرد به شرح ذیل است:

  • در مرحله اول برای مراحل طلاق از طرف مرد، مرد باید به دفاتر قضایی مراجعه نماید و دادخواستی را برای تنظیم کند تا به دادگاه خانواده ارسال نماید.

  • در مرحله دوم زن و شوهر در دادگاه به داوری رجوع می‌کنند و همچنین زن و شوهر مکلفند تا یک شخص متاهل را که با شرایط لازم را داشته باشد، معرفی نمایند.

  • در صورتی که مرد بخواهد مراحل طلاق را طی نماید، موظف است تا تمامی حقوق زوج خود یعنی نفقه، مهریه و مواردی از این قبیل را پرداخت نماید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی