مجله ی برترین های داخلی

مجله ی برترین های داخلی

طراحی بانک سوال ایده ای بسیار عالی برای دانش آموزان

 

 

روزانه آزمون های زیادی در مدارس، دانشگاه ها، سازمان ها و... به منظور ارزیابی محصلین ، کارکنان و یا دانش تخصصی متخصصان هر حوزه جهت ارتقاء و یا دریافت مدرک تخصصی شان برگزار می شود.

همانطور که میدانید طراحی سوال امری وقت گیر است و اگر قرار باشد که برای هر آزمون در هر حوزه ای از ابتدا روی طراحی سوال فکر و سوالات جدیدی طراحی شود وقت زیادی گرفته می شود. این در حالی است که روی سوالات آزمون های تخصصی اغلب زمینه ها مثل کنکور سال های زیادی کار شده و میتوان گفت تقریباً تمام سوالات ممکن از مطالب مورد مطالعه در این حوزه طراحی می شود.

امروزه با گسترش تکنولوژی و پیشرفت دنیای دیجیتال، با طراحی بانک سوال به راحتی می توان از حجم سوالاتی که تا به امروز طراحی شده بهترین استفاده را کرد.

 

کاربردهای بانک سوال

به عنوان مثال شما می توانید نمونه هایی از بانک سوال را در منابعی که برای آزمون های استخدامی بانک ها و یا موسسات دولتی معرفی می شوند مطالعه کنید. این منابع شامل تمام سوالاتی است که در آزمون های استخدامی آنسازمان مربوطه وجود داشته است. وجود بانک سوال هم به طراحان در طراحی سوال و هم به داوطلبان آزمونهای ورودی کمک می کند تا با انواع سوالات احتمالی آشنا شوند و برای آزمون آماده تر حاضر شوند.

دبیران مدارس و آموزشگاه های علمی می توانند با استفاده از بانک سوالات، آزمون های تستی و تشریحی از دروس مختلف ایجاد کنند. چرا که بانک های سوال مخصوص این موسسات و بویژه بانک های سوالی که بصورت نرم افزاری در آمده اند امکان ایجاد، مدیریت، دسته بندی و به اشتراک گذاری انواع سوالات  را فراهم می کند.

هم چنین بهتر است همه ی کسانی که بطور مدام برای افراد دیگر آزمونی برگزار می کنند و یا سوال طراحی می کنند از دبیران دوره های ابتدایی گرفته تا اساتید دانشگاه ها و مراکز برگزاری آزمون، برای خود آرشیوی از سوالات که آنها را به مرور و در سال های متوالی جمع آوری کرده اند، داشته باشند.

ویژگی منحصر به فرد بانک سوال

یک آزمون استاندارد، آزمونی است که سوال های آن ترکیبی از سوالات آسان و دشوار، و همچنین ترکیبی از سوالات طراحان و منابع متفاوت و همچنین مشخصه های دیگر از قبیل پایایی و روایی بودن سوال و غیره باشد. 

مشخصاً این کار، کار مشکلی است و شاید طراحی سوال از ابتدا کار آسان تری باشد تا اینکه طراح بخواهد تمام سوالات بانک سوال موجود را بررسی کند، ویژگی های سختی و دشواری، یا منبع و طراح سوال را بررسی کند و سپس انتخاب کند که آیا از آن سوال در آزمون استفاده کند یا خیر. اینجاست که نیاز به استفاده بهتر و کامل تر از تکنولوژی اطلاعات خود را نشان می دهد. یک نرم افزار یکپارچه مدیریت سوال می تواند تمام فیلتر ها را برای مستندات حفظ کند و آن را نشان د هد.

 

 هدف از تولید نرم افزارهای بانک سوال برداشتن محدودیت در تعداد سوالات، تعداد گزینه‌ها، تعداد گزینه‌های درست، نوع سوال از نظر چند گزینه‌ای، پاسخ کوتاه، تشریحی و …، پیوست‌های لازم مانند تصویر یا صدا، متن‌های مختلف مانند انگلیسی، فارسی یا تایپ فرمول، که بتواند به شکل منظم طبقه‌بندی شده و به آسانی قابل بازیابی و استفاده مجدد به شکل تصادفی و انتخابی باشد، است.

معمولاً این نرم افزارها امکان تعریف تمامی ویژگی‌های لازم را برای تک تک سوالات مانند درجه سختی و آسانی، لوازم لازم برای پاسخگویی (ماشین حساب و …)، نام طراح سوال، منبع درسی که سوال از آن طراحی شده، تاریخ طراحی، تاریخ ویرایش و اینکه سوال توسط چه کسی تغییر داده شده است، فراهم می‌کند. موتور جستجوی این نرم افزار امکان جستجوی سوالات را برحسب تمامی ویژگی‌های ذکر شده برای هر سوال، فراهم می‌کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی