مجله ی برترین های داخلی

مجله ی برترین های داخلی

مستمری تامین اجتماعی چیست

 

وقتی شخصی به سن مورد نظر بیمه تامین اجتماعی برسد و بعد ازپرداخت سالیان سال بیمه، درخواست بازنشستگی کند، می تواند بازنشسته بشود و بدون اینکه کار کند هر ماه پولی را به عنوان مستمری تامین اجتماعی دریافت کند.

مستمری تامین اجتماعی

مبلغ مستمری چگونه محاسبه می شود؟

قانون ۱۱ تامین اجتماعی می گوید مبلغ مستمری عبارت است از یک سی ام میانگین دستمزد فرد بیمه شده ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه. البته به این شرط که از ۳۰/۳۵   دستمزد تخطی نکرده باشد. اگر بخواهیم این مطلب را به صورت فرمولی ساده بیان کنیم به صورت زیر است:

مستمری بازنشستگی تامین اجتماعی= میانگین دستمزد * سنوات حق بیمه (حداکثر ۳۵ سال)/۳۰ 

منظور از میانگین دستمزد چیست؟

میانگین دستمزد یعنی جمع  حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه در دو سال آخری که بیمه شده، حق بیمه را پرداخت کرده  و حق بیمه تقسیم بر بیست و چهار و اگر در حین آن بیمه شده مدتی به هر علت کارکرد نداشته باشد کسر مدت از ماه های قبل از 24 ماه تأمین می شود.

مستمری تامین اجتماعی

مستمری بازنشستگی تامین اجتماعی چیست؟

حتما شنیده اید که بسیاری از افراد توسط کارفرمایان بیمه می شوند و هر ماه مبلغی را به عنوان حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کنند. این کار به این دلیل است که شما در زمان جوانی و سلامتی خود، بخشی از حقوق ماهیانه خود را به تامین اجتماعی می دهید تا زمانی که بازنشسته شدید هر ماه مبلغی را به عنوان مستمری و بدون انجام کار از بیمه دریافت کنید که به این مبلغ در اصطلاح مستمری بازنشستگی می گویند.

قوانین تامین اجتماعی درباره مستمری 

ماده ۲ قانون تامین اجتماعی می گوید که اگر کسی به سن بازنشستگی رسیده باشد می تواند درخواست بازنشستگی بکند و سپس از بیمه مستمری بازنشستگی دریافت کند. در واقع بازنشستگی برای این مطرح شده تا افراد میانسال یا سالمند که دیگر توان کار ندارند بتوانند در خانه استراحت کنند و هر ماه مبلغی را به عنوان مستمری گیرند و میدان برای افراد جوان و تازه نفس برای کار باز شود.

مستمری تامین اجتماعی

بازنشستگی از نظر تامین اجتماعی تعاریف متفاوتی دارد که در ادامه مقاله به آنها اشاره می کنیم.

بر طبق ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی، مردانی که به ۶۰ سال و زنانی که به ۵۵ سال رسیده باشند و سابقه پرداخت ۲۰ سال حق بیمه را در دوران کاری خود داشته باشند می توانند بازنشسته شوند و پس از آن از مستمری تامین اجتماعی استفاده کنند. 

البته در این ماده یک تبصره برای کسانی که به سن مقرر نرسیده اند ولی درخواست بازنشستگی دارند هم وجود دارد. اگر کسی ۳۰ سال سابقه پرداخت بیمه داشته باشد می تواند مستمری بازنشستگی بگیرد اما مردان باید حداقل ۵۰ و زنان حداقل ۴۵ سال سن داشته باشند.

قانون تامین اجتماعی برای کارگران مشاغل سخت استثنا قائل شده است به طوری که بدون در نظر گرفتن شرط سنی با داشتن ۲۰ یا ۲۵ سال سابقه کاری متناوب می توانند خود را بازنشسته کنند و از بیمه مستمری دریافت کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد قانون مستمری تامین اجتماعی و تبصره های آن می توانید به اپلیکیشن حقوقی شهرداد مراجعه کنید.

نظرات  (۱)

چه جالب

مطلبی که درباره مشاوره حقوقی گذاشتید هم خیلی کامل بود

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی